Avtal mellan företaget och kunden för Hyra eller Köp av webbplats
2024-10-11. Version 3.0
Villkoren reglerar avtalsförhållandet mellan Imba SEO S.L (nedan kallas Imba) och kund (nedan kallad Kunden). Imba SEO S.L. Organisationsnummer: B72530199.
1 SUPPORT
1.1 En rimlig teknisk support för att komma igång ingår kostnadsfritt för webbplatsen under den första månaden efter att ni har köpt webbplatsen och för er som hyr ingår ett rimligt antal timmar, förutsatt att vi har ingått ett avtal och att det är fråga om fel som uppstår som Imba är ansvariga för. Någon annan support ingår inte men Imba kan ändå hjälpa er enligt vad som anges i nästa punkt, alternativt erbjuda ett supportavtal som ett löpande abonnemang utan bindningstider.
1.2 Vid annan support såsom service eller konsulttjänster debiterar Imba detta per timme. Detta gäller sådant som faller utanför den ordinarie supporten. Imba kommer att meddela er när Imba debiterar per timme för sitt arbete.
1.3 Utveckling av individuellt anpassade lösningar (hädanefter “Individuella Lösningar”) kräver ett separat skriftligt avtal mellan Imba och Kunden. Kundens pris för Individuella Lösningar avtalas separat med Imba.
1.4 Om inte annat avtalats skriftligen får Kunden en icke-överförbar, icke-exklusiv rätt till att använda Individuella Lösningar, och Individuella Lösningar ingår efter utvecklingen som en del i abonnemanget.
1.5 Imba kan erbjuda Kunden att teckna supportavtal månadsvis vilket ger kunden rätt till support för fel som omfattas av supportavtalet och inträffar under avtalstiden.
2 Imbas ANSVAR
2.1 Imba ansvarar för klassificering av fel, buggärenden och hantering av service eller konsultjänster.
2.2 För att värna om Kundens integritet hanterar Imba all information om Kunden som konfidentiell, dock kan Imba via berörda myndigheter åläggas att lämna ut sådana uppgifter om Kunden.
2.3 Imba strävar efter högsta möjliga driftstabilitet, men ansvarar inte för driftstörningar orsakade av faktorer utanför Imba kontroll. Detta innebär bl.a. strömavbrott, fel på nätverksutrustning, telekommunikationanslutningar eller liknande.
2.4 Imba förbehåller sig rätten att i särskilda fall, på grund av drift- eller säkerhetsrelaterade frågor, till exempel utbyte av teknisk utrustning eller software uppdateringar, att tillfälligt begränsa eller avbryta åtkomsten. Imba strävar alltid efter att återställa till normal drift snarast möjligt.
Sådana avbrott kommer företrädesvis att ske utanför kontorstider.
2.5 Imba kommer löpande, och är berättigade till, att kontinuerligt uppdatera och förbättra tjänsten men är inte skyldig att uppdatera och förbättra individuella lösningar, om inte annat avtalats skriftligen.
2.6 Imba ger en garanti under 6 månader från inköpet av webbplatsen att denna fungerar i enlighet med vad som utlovats till Kunden i offerten. Glöm inte bort att för det fall Kunden själv ansvarar för driften och webbhostleverantören uppdaterar sina servrar finns det alltid en risk att detta påverkar webbplatsen. Detta ingår inte i garantin och faller inte under vanlig support. Imba kommer att debitera för sådan support per timme. Imba tar inte ansvar för fel som beror på något som utvecklats av en annan part.
3 KUNDENS ANSVAR
3.1 Kunden förbinder sig att följa svensk lag, detta gäller även för länkade objekt, som t.ex. bilder, filmer etc. som strider mot vad som är tillåtet under svensk lag och Kunden skall hålla Imba skadeslös för det fall någon riktar krav mot Imba (även rimliga advokatkostnader skall ersättas).
3.2 Kunden ansvarar för all information som Kunden publicerar på sina webbplatser eller i sina kataloger.
4 BETALNING
4.1 Betalning sker via faktura eller kort med 20 dagar betalningstid. Alla priser är i regel angivna exklusive mervärdesskatt.
5 ÖVERLÅTELSE AV AVTAL
5.1 Kunden äger endast rätt att överlåta detta avtal till ny part (med annat organisationsnummer), efter medgivande av Imba. Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligt av bägge parter. Den frånträdande Kunden är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten.
5.2 Den tillträdande Kunden är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten. Imba har rätt att överlåta sin del av avtalet, inklusive dess förpliktelser och skyldigheter, utan Kundens godkännande.
6 ANSVARSBEGRÄNSNING
6.1 Imba ansvarar inte i något fall för indirekt skada såsom utebliven vinst eller nytta, minskad produktion eller omsättning, förlust av data, skada på tredje mans egendom, hinder att uppfylla förpliktelser gentemot
tredje man, eller annan följdskada samt skada som icke rimligen kunnat förutses av Imba.
6.2 Imba kan inte heller hållas skadeståndsskyldig för de fall en användare, vare sig denne är behörig eller obehörig, gör intrång i Kundens eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information.
6.3 Kunden ansvarar själv för att föra backup på all data. Imba:s skadeståndsansvar är under alla förhållanden, inkluderande direkt skada, begränsat till högst ett halvt basbelopp.
6.4 Krav på skadestånd ska framställas skriftligen inom två månader efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts.
7 UTEBLIVEN BETALNING
7.1 Imba äger rätt att debitera ersättning för betalningspåminnelser, inkassokostnader, indrivningskostnader samt därutöver dröjsmålsränta enligt gällande lag och vad som är brukligt i branschen. Imba äger rätten att debitera avgift för tjänsten fram tills att tjänsten upphör.
8 ÄNDRING AV VILLKOR
8.1 Dessa Allmänna villkor gäller tills vidare. Villkorsändring skall aviseras elektroniskt 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Normalt sker aviseringen om ändrade avtalsvillkor via e-post, tillsammans med andra interna nyheter från Imba.
9 AVTALETS UPPHÖRANDE
9.1 Upphör avtalet att gälla kommer Imba stänga av Kunden från tillhandahållna tjänster såsom support och/eller andra tjänster för t.ex. utveckling.
10 FORCE MAJEURE
10.1 Imba är befriat från påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part ej rimligen kunnat råda över eller förhindra. Som befriande omständighet skall bl.a. anses arbetskonflikt, krig, fel i extern datakommunikation, blixtnedslag, eldsvåda, extrema väderförhållanden, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, allmän knapphet på varor, transporter, energi eller annan liknande omständighet.
11 TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
11.1 Tvister angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska slutligt avgöras av Blekinge tingsrätt som
första instans.
12 HÄVNINGSGRUNDER
12.1 Gör en part sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott och har denne ej vidtagit rättelse senast 30 dagar efter det att denne erhållit skriftlig uppmaning från den andra parten, har denne rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp avtalet.
13 INVÄNDNING MOT FAKTURA FÖR TJÄNST OCH DRIFT
13.1 Eventuella invändningar mot faktura för utförd tjänst (konsultuppdrag), skall ske inom 30 dagar från fakturadatum. Därefter förlorar Kunden rätten att göra invändning mot fakturan.
13.2 Har Kunden i tid invänt mot fakturan och anfört saklig grund mot debiteringen, skall Imba medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som Kunden är skyldig att betala.
13.3 Eventuella invändningar mot faktura för avtalad kommande, beställd, men ej nyttjad, produkt, kan ske till och med det datum då tjänsten börjar levereras/aktiveras. Har Kunden i tid invänt mot fakturan och anfört saklig grund mot debiteringen, skall Imba medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet.
13.4 Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som Kunden är skyldig att betala.
14 PRODUKT OCH TJÄNSTEBESKRIVNING
14.1 Imba tillhandahåller tjänster och mjukvara för webbplats lösningar och samt hostinglösningar. Imba tillhandahåller webbplatser som kunden köper och själv ansvarar för. Imba hyr också ut sin mjukvara för
webbplats lösningar och samt hostinglösningar. En tjänst kan bestå av ett konsultuppdrag och/eller ett löpande abonnemang gällande support.
14.2 En produkt kan även bestå av moduler till vald lösning. Dessa moduler kan tillhandahållas av Imba likväl som av en tredjepart. Innehållet i produktpaketering såväl som prissättning kan förändras.
15 DISTRUBUTION AV AVTAL OCH WEBBPLATS OCH IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
15.1 Kunden får sälja sin webbplats till annan part (med annat organisationsnummer).
15.2 Kunden får ej sälja eller ge bort kopior på hela webbplatsen eller delar av webbplatsen som Imba utvecklat, till annan part (med annat organisationsnummer).
15.3 Kunden får inte modifiera kod, moduler eller design i syfte att sälja till annan part (med annat organisationsnummer) utan medgivande ifrån Imba.
15.4 Imba äger samtliga immateriella rättigheter såsom copyright på kod, moduler och design som Imba själv har utvecklat. Även och varumärkesrättigheter samt rättigheter enligt marknadsföringslagen tillhör Imba. Kunden förvärvar ingen äganderätt.
15.5 Imba utger inte att källkoden, till Kunden och Kunden är inte berättigad till att varken själv, eller med främmande hjälp, på något sätt försöka göra sig bekant med källkoden, eller kopiera.
15.6 Imba:s logotyp och andra kännetecken får inte tas bort.
16 UPPSÄGNING AV AVTAL
16.1 Alla våra tjänster är löpande avtal. Om inget annat avtalats, löper avtalet för driften av våra tjänster månadsvis eller den avtalstid som kunden och Imba blivit eniga om i ett eget separat avtal.
16.2 Om avtalet inte sägs upp, och uppsägning inte är Imba tillhanda senast 1 kalendermånad (30 dagar) före nästkommande månadsbyte, fortsätter avtalet att gälla eller den avtalstid som kunden och Imba blivit eniga om i ett eget separat avtal.
16.3 Om uppsägningen görs efter ingången av en ny avtalsperiod så sker ingen återbetalning för den innevarande perioden.
16.4 Uppsägning av avtalet måste göras via traditionell postgång eller e-post och det är kundens ansvar att dokumentera att uppsägningen kommit fram till Imba.
16.5 När Imba mottar en uppsägning så skickas en elektronisk bekräftelse på att Imba mottagit uppsägningen. Normalt sker detta inom 48h.
16.6 Imba accepterar inte uppsägningar per telefon.
17 KÖP LOSS HYRlösning
17.1 Kunden kan köpa loss sin webblösning av Imba för en summa motsvarande grundpris av valt paket med 30% rabatt efter minst 6 månader från att avtalet först började gälla.
17.2 Om kunden vill köpa loss sin lösning så kommer ett köpavtal mellan kunden och Imba upprätthållas och detta avtal blir då ogiltigt.
17.3 När kunden har köpt loss sin lösning av Imba så äger Kunden sin butik och Imba förbinder sig inte att tillhandahålla fri support eller drift.
17.4 Kunden kan själv välja vart Kunden vill drifta sin webbplats efter ha köpt loss lösningen. Imba kan bistå med drift mot månadskostnad. Imba hjälper även till vid flytt till annan drift mot debitering.
17.5 Imba kan erbjuda Kunden ett löpande supportavtal efter att Kunden köpt sin lösning.